Monday, July 14, 2014

Sommarslö eller sommarpigg?

Nu har jag kört två veckor efter mitt nya program från STAC.
Jag har gått in i en powerfas - något jag inte trodde jag skulle komma in i så snabbt!
Men, jag har jobbat gärnet för att bygga upp kroppen och förbereda den ordentligt för hård träning, så nu jäklar! Jag är redo och supertaggad!! :D
Det här är ju fasen som alla vill ligga i - alltid!! Eller... kanske inte om man gillar mysträning och klarar sig utan träningsvärk?! Då undviker man nog gärna att ligga i den här fasen. :P
övning från "powerpasset" som jag kallar det :)
Powerfasen innebär färre reps, högre tempo och högre intensitet (med längre villor *phiuu*).
Jag måste ge allt vid varje pass, inget ploj, inget slarv!
Nu är det dags att börja bli stark, på riktigt!! :D

Jag märker verkligen att uppbyggnaden jag har gjort föregående månader har hjälpt och det har verkligen gett mig en bra grund. Axlarna sitter på plats, baksida lår håller ihop och det känns allmänt bra (fast lite slitet) i kroppen, jag vågar gå på hårdare och utmana mig själv mer!
Jag har 4 styrkeprogram på schemat och 4 dagar då jag kör dessa program, utöver det har jag 1-2 dagar klättring/lek. Det är 2 vilodagar/vecka :) och av erfarenhet vet jag nu att dessa dagar bör vara riktiga soffpotatisdagar,  alltså, så mycket soffpotatis jag klarar av att vara iaf :P
Programmen jag har är: A (mycket bål), B (mycket ben), C (mycket överkropp/axlar) och P (poweeer).
Som det ser ut nu kör jag:
Måndag B+A,
Tisdag Klättring,
Onsdag VILA,
Torsdag P+A,
Fredag C+A,
Lördag VILA,
Söndag Klättring + C.
"benpasset"

några av de sakerna som behövs för "benpasset".
Jag har blandade kärleks-/hatkänslor för den här fasen, mest kärlek :P passen är tunga och jätteroliga att göra.
Men efter varje pass går jag runt med en konstant träningsvärk och slöhet i kroppen ungefär en vecka (för varje kroppsdel jag tränat/program jag gjort), vilket är lagom till det jag ska köra passet igen och träningsvärken börjar om. :P


I samband med den här träning, som för mig är väldigt tung (jag är inte van vid att köra såhär hårt, det var jääättelänge sen jag gjorde det) =) , är det  både för- och nackdel att det är sommar.
Jag blir mycket segare av att träna när det är varmt, och det känns riktigt jobbigt att röra sig och aktivera sig mitt på dagarna. Jag antar att jag inte är ensam om att känna så?! Men samtidigt ger solen och värmen mycket energi som boostar ordentligt före och efter träningarna. :D
Det är mycket lättare att gå upp på mornarna när solen skiner och jag är väldigt tacksam för att jag har den här fasen nu på sommaren. Jag slipper min köldrelaterade astma och håller mig frisk! *peppar peppar*
Hade det vart mörkt och kallt ute nu hade jag väl fastnat i sängen hela dagarna, snuvig, trött, sliten ;)

Jag har redan börjat se resultat från träningen och det ska bli otroligt roligt att se hur jag ligger till när fasen är slut och jag rör mig vidare med nytt program. Ännu roligare är att jag har börjat träna fingrarna lite igen, så förhoppningsvis kan jag börja nypa lite hårdare snart också! :)
lek och träning


No comments:

Post a Comment