Wednesday, August 28, 2013

Sjukgymnastik

Nu är det snart 3 månader sen jag hade mitt sista besök hos sjukgymnasten innan Rocklandsresan.
Jag skulle klara mig utan sjukgymnast i 2 månader och hade många funderingar efter sista besöket.
Vad gör jag om jag klättrar för mycket, för hårt, eller gör något dumt move? Kommer jag kunna göra rehaben och stretchen ordentligt? Tänk om jag kommer hem och måste börja om från början igen? 

Jag förberedde mig så gott jag kunde inför resan: alla rehabövningarna, gummiband, pilatesboll och spännband åkte med mig ner till Sydafrika! :) 
Första två veckorna hade jag inga problem att göra övningarna. Sen blev jag sjuk och trött i kroppen. Jag fortsatte göra övningarna, men inte lika ofta. 
Nånstans på vägen började jag nog slarva i utförandet också. Lätt hänt när ingen står och rättar det jag gör :)
Efter resan hade jag vila och missade mycket rehab! :O 
Jag gjorde korta rehab pass som uppvärmning innan klättringen, men det var verkligen inte tillräckligt mycket! 

Förra tisdagen var det äntligen dags att få träffa min kära sjukgymnast igen! Som jag hade längtat! :) 
Jag åkte dit både med förhoppning o skräck. Jag kunde se framför mig hur jag skulle få en bakläxa.. Och visst fick jag det. 
Hem o göra 200 ihopdragningar av skuldran dagligen tills det var dags att träffa Kristina igen i måndags.

På mitt andra besök hos Kristina fick jag äntligen lite mer övningar att göra hemma. Så nu ska jag se till att göra dom ordentligt och förhoppningsvis inte "fastna" på dom, jag hoppas ju på att få nya övningar när jag kommer till Kristina nästa vecka. =)
De två sista övningarna är veckans rehab för skuldran! WOHO - två övningar :P
Just nu har jag ingen fokus på styrketräning av överkroppen, utan ALL fokus ligger på teknik och arbete med skuldran! Om jag ska kunna köra någon tävling nästa år så måste jag få bukt med det här omedelbums! 

Vad är egentligen mitt problem? När jag säger att jag har problem med skuldran kan det vara lite svårt att förstå. Min högra skuldra är för svag och högra bröstmusklerna för starka och spända.
Här är lite före och efter bilder på hur min skuldra ser ut och vad det är som är mitt problem :)

Vänstra bilderna är i början av överbelastningen.
Högra bilderna är i dagsläget.


På första bilderna hålls armarna uppåt, och här ser man inte så mycket utav "problemet".
Ett vant öga ser nog en liten skillnad mellan skuldrorna både på före och efter bilden :P















Här hålls armarna raka framför kroppen och lite neråt. 
Här ser man en större skillnad på vä. och hö. skuldra. 
Vänster skuldra ligger platt medan högra skulderbladets spets pekar ut. 
Det kan vara svårt att se skillnad på då och nu, men innan hade jag mer tendens att spänna trapetzius och framförallt övre delen (syns en buktning på bilden till vä), som nu har blivit mer avslappnad (se hö).
Det var också en tydligare och längre linje vid spetsen på skuldran förut.








Här ser man när jag håller armarna nästan rakt ner. Här syns den största skillnaden på då och nu. Där jag förut hade en mycket tydligare utstickning av skuldran jämför med vad jag har idag. Den sticker fortfarande ut, men jag går åt rätt håll! =)









No comments:

Post a Comment