Friday, May 2, 2014

Mentala förberedelser inför tävling

För en vecka sen var jag riktigt nervös inför SM o hade flera tankar snurrande i huvudet.
Det var bl.a. om prestation, form och förväntningar. Både positiva och negativa stressfaktorer. 
Jag hade inga förväntningar eller tankar om hur det skulle gå när jag anmälde mig till SM men jag började känna en press när andra påpekade att jag var "hel" och borde vara i form.
2a finalproblemet
Det gör mig i vanliga fall inget, jag tycker det är kul att veta att folk tror på mig! =)
Däremot kändes det lite tyngre just då eftersom jag inte kände mig i form och tvivlade på min egen förmåga.
Jag kände inte att jag kunde leva upp till förväntningarna.
Men stopp - vänta - VEMS förväntningar?!
Jag får ju absolut inte påverkas av vad andra tycker och tänker!
Gör jag det så fäller jag mig själv på en gång och då går det garanterat inte bra, varken på träning eller tävling!

Här fick jag helt enkelt sätta ner foten och gräva i mig själv: vad var mina mål, vad ville jag?
Toppar 1a finalproblemet med Hannes bredvid (Tack Jenny för bilden) =)
För att kunna fokusera på rätt saker som jag värdesätter satte jag upp en lista på mål inför tävlingen.
Med inställningen att det här var träning.
Prestationsmål:Kör på! Gör det som känns rätt och ge allt. (tveka inte)
Håll i greppen in i det sista. Håll i till du är på mattan igen!
Flytta upp fötterna när du ska! (jag tenderar att sträcka mig och göra halvdana försök..) =P
Ta ett grepp till! 
Mentala mål:Läs problemen ordentligt och förbered dig på klättringen
Reflektera konstant vad som händer
Varje gång du faller, titta upp
Uppmärksamma vad du gör på väggen, när du är på väggen (om det inte är stenhårt)
Ha koll på dina tankar
Fokusera bara på klättringen
Slappna av under vilan
Njut av klättringen
Ha kul!! 
Resultatmål:(Kämpa gärnet för att)
Komma till final
I final - ha kul!
Pallplats
- När jag var på plats i Uppsala och såg matkorgarna för pallplatstagarna la jag på en gång till att jag ville ha en pallplats! =)
Jag fick pallplats och matkorg! =)
När jag tänkte på resultatmålen ville jag hela tiden undvika att skriva upp dom.
Jag trodde inte riktigt på dom och jag visste att det skulle bli riktigt svårt att nå dom. Sen ville jag inte heller bli besviken om jag inte nådde dom..
Men för att komma framåt måste man öppna ögonen och våga ta ett steg.
Så jag skrev upp det jag innerst inne ville åstadkomma på tävlingen (det tog ett tag att erkänna det). =)

En sån här lista har jag för min träning och för alla tävlingar jag åker på!
Toppar 3e finalproblemet
Tävlingen gick jättebra, jag kände mig lugn och väldigt glad och positiv igenom både kval och final!
Jag har tydligen saknat tävlingar mycket mer än vad jag trodde och jag blev så motiverad att jag två dagar senare hade en flygbiljett till Innsbruck den 15-18 maj. Oj, vad hände där?! =P
Det ska bli riktigt roligt!!

Herrarna
Glad, trött, jättechockad! =D

Här bjuder jag på en checklista för målsättning:

Varför sätta mål?
-Ska du ta dig framåt är det en stor fördel att veta vart du vill och ska.-Det gör stor skillnad att våga erkänna för sig själv (och eventuellt andra) vad man har för drömmar och framtidsmål. Så fort du har satt ett mål har du tagit första steget emot det.
-När du vet vad dina mål är kan du ta redan på vad du behöver göra för att nå dom.-Du skapar motivation.-Du kan fokusera på dina mål, känslor, tankar istället för att påverkas av andra.-Du vet hela tiden varför du gör det du gör.  
Hur sätta mål?Positiva!Det viktigaste att tänka på när man sätter sina mål är att alltid skriva dom i en positiv form. Dvs "jag ska" istället för "gör inte".Sätt ett SMART mål:-Specifika Målet ska vara väl definierat så det inte går att misstolka. Det ska vara enkelt att veta när du uppnått målet.-MätbaraDu vill kunna se utvecklingen och jämföra resultat på vägen. Det ska vara enkelt att veta när du uppnått målet. Viktigt för motivationen-AccepteratDu ska kunna stå bakom ditt mål och tro på det. -RealistiskaDet är en fin balansgång när man sätter mål då du vill ha de rimliga och realistiska men samtidigt inte för lätta. Målet ska vara både utmanande och kännas möjligt.-TidsbestämdaFör att inte målet ska tappa effekt är det viktigt att ha ett start och slutdatum. På så sätt kan du inte skjuta upp målet ;) 
Måltyper*Drömmål*Långtidsmål*Delmål*Korttidsmål*Resultatmål*Prestationsmål*Mentala mål*Tekniska mål*Årsmål*Månadsmål*Veckomål*Dagsmål

Listorna kan göras både stora och korta beroende på vad det är för mål du sätter och hur mycket tid du vill lägga ner på det. =)
Bror på sitt första Senior SM! Så grym!! Och Minna som toppar bredvid! :P
Eric klättrar herrarnas 2a (?!) finalproblem

No comments:

Post a Comment