Tuesday, April 16, 2013

Energitäthet och näringstäthet

är två saker som jag har börjat tänka mycket mer på senaste tiden i matsammanhang.
Varför måste jag tänka så mycket på mat hela tiden? Jag har fyra anledningar:

1. Jag måste undvika gluten och laktos eftersom jag får ont i magen av det

2. Ett stort problem för mig är att jag jämt är hungrig! Varannan till var tredje timme måste jag sätta mig och äta för det känns som att magen ska vridas in och ut av hunger.

3. Jag tränar mycket och måste få i mig tillräckligt med energi, protein osv
4. Man mår så otroligt mycket bättre när man äter bra! =)

Något som jag tycker är intressant och som förhoppningsvis (med mer kunskap) kommer hjälpa mig väldigt mycket med punkt 2 och 3 är energitäthet och näringstäthet i maten. 

Energitäthet  berättar hur mycket energi det finns i livsmedlet per 100gram(tex). 
Något som är väldigt energirikt är olja som innehåller ca 900kcal/100gram vilket går att jämföra med proteinrik mat som innehåller ca 3-400kcal/100gram.
Mat med mycket fett är mer energirikt än fettsnål mat (lägre energitäthet mättar mer än hög).

Näringstäthet berättar hur mycket näring livsmedlet/måltiden innehåller (vitaminer, mineraler, antioxidanter), i stort berättar det hur nyttig maten är. Vanligt är att det som anses nyttigt har en hög näringstäthet.

I stora drag kan man säga att ju lägre energitäthet maten har desto mer mättnadskänsla får du. 
Ju lägre energitäthet maten har desto viktigare att den är mer näringsrik eftersom du äter mindre mängd mat. 

Ofta används dom här begreppen i samband med viktminskning, eftersom personer som vill gå ner i vikt bör äta mer mättande mat för att minska mängd mat/dag, men vänder man på det hela så hjälper det ju även till med viktökning eller att hålla en jämn vikt! =)

Frukt och grönsaker innehåller 80-95 procent vatten och mättar bättre än torra snacks.
För att öka mättnadskänslan ytterligare kan man även koka/ångkoka grönsakerna.
Kokta grönsaker är även lättare för magen att arbeta med för det innehåller mindre fibrer.
Sen beror ju det på om man behöver äta mer/mindre fibrer och vilken typ av mage man har, men jag får i mig väldigt mycket fibrer i min mat så kokta grönsaker är nog ett bra alternativ så den får vila lite!

Det ligger mycket mer bakom tänket och jag blir nästan förvirrad ju mer jag läser, men det är riktigt intressant och roligt, som att läsa om träning och träningslära! 
Hittade en blogg och en artikel som var korta och lättförståeliga om energi- och näringstäthet här (lite mer tips) och här! som jag kan rekommendera om man är intresserad av att få lite mer info.

På tal om mat så gjorde jag även mina första alldeles egna tortilla bröd igår. =) 
det gick bra att rulla dom när dom kom från ugnen men att ha de som matlåda, värma i mikron och sen försöka rulla gick inte lika bra. =(
Gott var det iaf fortfarande! 

Här är recept på Tortillabröd, glutenfritt- och mejerifritt:
Du behöver:
till ca 4-6 bröd (beroende vilken storlek Du vill ha på dem)
4 ägg
1 dl vatten eller majonnäs
0,5 dl fiberhusk
2 msk kokosnötmjöl
1-2 tsk salt
Så här gör Du:
1. Vispa ihop ägg och vatten/majonnäs
2. Tillsätt fiberhusk, kokosnötmjöl och salt. Blanda väl till en klumpfri smet.
3. Låt stå och svälla i 10 minuter. Under tiden sätt ugnen på 120 grader.
4. Blanda degen en gång till efter den stått och svällt i 10 minuter.
5. Dela degklumpen i 2 delar. Kavla ut varje del tunt mellan två oljade bakplåtspapper i bakplåtens storlek. Försök att kavla tunt!
6. Baka brödet en plåt i taget med bakpapper på i 10 minuter.
7. Låt svalna lite och dra bort försiktigt bakpapperet som är ovanför och dra försiktigt från andra papperet. Skär tortillabrödet i bitar till önskad storlek, antingen runda eller rektangulära.

Jag passade på att fylla wrapsen med lite linfrön också!

Här är mitt kvällsnacks också =)
Massa bär med kokosmjölk för att få mig mätt (jordgubbar, hallon, blåbär och björnbär)!

No comments:

Post a Comment