Saturday, April 6, 2013

Hej bloggen!

här kommer en liten hälsning från Frankrike (magens värsta fiende) =)

Det här är första resan någonsin där jag är den som sitter minst framför datorn!
Anja har uppdaterat sin blog flitigt med massa läsvärda inlägg medan jag har legat däckad i sängen/läst en bok/duschat eller något annat mindre "krävande". :P

Jag har väntat på att allting ska lägga sig och att alla tankarna ska samlas.
I torsdags när jag packade min väska var jag riktigt tankspridd och hade svårt att koncentrera mig.
För att ge ett exempel på hur tankspridd jag var så tog det mig en timme att komma fram till när jag var tvungen att gå upp på morgonen för att åka till Arlanda, jag kunde inte riktigt lyckas komma fram till när jag behövda lämna hemmet och hur jag skulle åka för att komma i tid till flyget... och tur var väl det för precis när jag bestämt mig för att boka en taxi ringde världens bästa syster och sa att hon kunde skjutsa ut mig på morgonen!! Phiuu. Jag fick betala lite bensin men det blev billigare än taxi som skulle kostat 600kr. =)
Paris Orly
Vi flög 06.30 från Arlanda och landade i Montpellier 14.30, då hade vi dessutom ca 1.5-2 timmar kvar i bilen innan vi var framme i Millau!

Väl framme i Millau var det dags för registrering, snabbt matintag, tekniskt möte följt av någon slags ceremoni för pressen och sedan middag :)
Vi kom till hotellet vid 21.30 och jag hoppade direkt i sängen!
hotellrummet
Vi fick två förare i välkomstpresent
Vaknade utvilad i fredags och begav mig tillsammans med Anja till isoleringen.
Uppvärmningen kändes helt okej. Klättringen flöt på och kroppen svarade bra på rörelserna... tills jag testade ett problem som några tjejer höll på med, det var en matchstart med ett långt skick rakt ut åt höger, upp med en häl på startgreppet för att sedan låsa av med högerarmen och korsa snett över och upp med vänster hand till nästa grepp.
Det såg roligt ut och hade säkert vart det om jag hade kunnat låsa av med högerarmen, men det gick inte.
Jag hängde i rak arm men ingenting hände när jag ville dra mig uppåt, jag fick panik och försökte göra om rörelsen på en jugge istället för liten crimp, armen rörde sig fortfarande inte och jag blev verkligen orolig. Det var många tankar som snurrade runt i huvudet och det kändes inte bra inför tävlingen.
Jag funderade starkt på att inte ställa upp alls, men jag hade 5 minuter på mig innan jag skulle ta bilen till tävlingsarenan och andra isoleringen så jag gick snabbt bort till en vertikalare vägg och började göra lätta avlåsningar för att känna av axel, skuldra och biceps. Det gjorde inte ont eller kändes konstigt, ja, bortsett från att den inte ville arbeta.
Fick igång musklerna lite på den vertikala väggen och hoppade väldigt vemodig in i bilen som skulle ta oss till tävlingsarenan.

Väl framme i andra isoleringen passade jag på att köra lite lätta axelmoves och några skick för att känna av allting och det kändes lite bättre igen.
Jag tog några djupa andetag för att lugna mig lite och helt plötsligt stod jag ute på första problemet!
1a Problemet
2a problemet
3e problemet
 3e problemet - förta försöket där jag hade rätt beta med ett skick i huvet.. synd att jag inte höll mig till den:)

Jag var nog fortfarande lite orolig över armen på de första två problemen för jag hade svårt att hitta glädjen i klättringen och var rädd för att göra något dumt, vet inte om det syntes när jag klättrade?!
Men efter varje problem kändes det även lite bättre och jag vågade ta i lite mer. När jag kom ut till 5e problemet hade jag bestämt mig för att bara ha kul igen och ge allt - tur att det var ett lite lättare problem och att jag faktiskt fick göra några moves! =)

 5e och sista problemet
Här syns mitt "fighters face", hmm.. ser ju inte ut som att jag anstränger mig allt för mycket?! :P 
(har hittat något jag måste öva på - ta i!)

Det var 5 hårda problem som utmanade mina svagheter ordentligt och första världscupen utan en topp, men jag är inte deppad över det.
 Anna på 1a problemet
 Anja på 2a och 3e problemet (innan kameran slutade funka..)

Det var jättekul att se Anja klättra och jag tror hon kommer få en bra säsong iår. =)
För min del vet jag inte längre hur resten av säsongen ser ut.
På måndag träffar jag sjukgymnasten igen för en ny dom och (förmodligen) mer rehab. Jag kommer inte anmäla mig till någon mer tävling innan jag har fått ordning på musklerna och kan klättra obehindrat igen, ingen idé att stressa fram något, men jag hoppas verkligen att det går snabbt så jag hinner med några tävlingar till på våren! Hur som vill jag ställa upp i Eindhoven och Munchen i slutet av sommaren =)

Efter 2 dagar i Frankrike har jag även lyckats vända min mages värld upp och ner med baguetter, crêpes, pajer osv och därmed fått det ytterligare lite bekräftat att gluten och jag inte är bästa vänner :)
Tur att de har massa kött och sallader som jag kunnat välja mellan sista dagen!

No comments:

Post a Comment