Tuesday, July 3, 2012

Mat mat mat

Jag har sedan gymnasiet haft problem med min mage, det känns helt sjukt att säga det men det är i mer än 7 år!
Problemen har kommit till och från under perioder och ibland har det varit riktigt illa! En gång blev jag till och med inlagd på sjukhus över natten för att jag inte kunde stå upp - de släppte hem mig dagen efter trots att jag fortfarande hade ont för att de inte kunde hitta något problem. Det var för 7 år sen.
Jag har vart hos flera läkare och inte en enda gång har jag kommit därifrån med en diagnos!
Jag har testat mig för laktosintollerans och flera andra allgerier men ingenting har visat något.
Däremot började jag för lite mer än 5 år sen testa att undvika laktos, och det hjälpte väldigt mycket!
Utan att testresultaten visade att jag var laktosintolerant har jag själv valt att undvika laktos eftersom min kropp uppenbarligen inte alltid är okej med det.
Trots det har jag fortfarande haft problem med magen och senaste halvåret har nog vart värst hittills.
Jag har i stort sett konstant haft en svällande mage och varje gång jag ätit har det följts av smärta och ibland illamående.

Det har varit jättejobbigt men jag vande mig och jag tror inte det har märkts hur mycket problem jag har haft med det här!
Som följd till magproblemen har jag blivit hängig, trött, inte kunnat återhämta mig ordentligt, för att inte nämna smärtorna jag har haft osv.

För ungefär två månader sedan började jag fundera mer på det här och jag vet inte varför jag inte tänkt på gluten tidigare - eller läkarna.
Jag hade utan att tänka på det ätit mycket mindre bröd och pasta under en vecka och när jag började med det igen märkte jag att magproblemen kom tillbaka.
På en gång satte jag mig och läste igenom allt jag kunde hitta om glutenintollerans och vad det är som gäller om man ska undvika gluten.
Jag började undvika det och märkte efter bara en vecka otrolig skillnad!

I samma veva hade Anders från repan berättat om Ulf Kilman som jag besökte. Här fick jag bekräftat det jag redan börjat fundera på plus att jag fick mycket mer information med mig.
Jag fick några pulver, tabletter och ett te att ta flera gånger dagligen, efter första dagen fick kroppen en rejäl utrensning (eller om jag hade ätit något dåligt). :)

Nu har jag alltså under ca två månader undvikt gluten till max. Det har hänt att jag inte varit uppmärksam på vad jag ätit och råkat få i mig fel saker, då märker jag av det på en gång!
Tråkigt, men med all stress jag har haft och så dålig som magen har vart kan jag väl förstå den..
För tre veckor sen började jag märka att magen stökade lite igen så jag bestämde mig för att helt och hållet ta bort mjölkprodukter också (och även undvika griskött, men jag kan fortfarande äta det..)! Det hade jag slarvat lite med fram till dess.. =)

När jag först började undvika gluten och mjölk kändes det helt omöjligt!
Jag tänkte nog det dom flesta tänker - det finns inget kvar att äta!!! =(
Allt man är van vid och uppväxt med försvinner!

Men när man börjar titta lite närmre och verkligen måste följa strikt diet märker man att det finns massa annat gott att använda istället - som är mycket nyttigare och bättre för kroppen också!
Vete är ju faktiskt något som är dåligt för magen, man märker det olika mycket, vissa märker det knappt, men de som märker (eller skulle märka det mest om de testade det) är elitidrottare som pressar sina kroppar till max! Många har redan klurat ut det och presterar mycket bättre än innan. Jag hoppas att det är ett plus jag får nu när jag slutat med gluten =P

Med alla vete och soja produkter och allt potatis- och rismjöl har jag inga problem att skippa mjölk- och veteprodukterna! Det har blivit så vanligt med allergiska människor så det finns hur mycket produkter som helst nu. (Det måste vart jobbigt för några år sen när utbudet var betydligt mindre.)
Man kan äta samma saker fast med bättre innehåll än tidigare!
Jag kan fortfarande äta tårta, spagetti, lasagne och pajer! =)

Det är ju svårt att hitta en glutenfri baguette förvisso, men det finns massa annat att välja på istället! =)
Enda gångerna det kan bli lite jobbigt är när man äter ute och försöker hitta maträtter som är utan både mjölk och gluten! Restaurangerna har inte riktigt fattat att man kan vara allergisk mot både och.. =(

Gårdagens mat kändes inte alls gluten- och laktosfri men det var den - jättegott blev det!!



Lasagne med glutenfria lasagneplattor, älgfärs, Oatly's vegetabiliska matgrädde, zucchini, champinjoner, paprika m.m. MUMS! :)

Hallon/Smultronpaj med potatismjöl istället för vete och Oatly's vegetabiliska vaniljsås (havre) - smakar bättre än vanlig vanlijsås! ;)

Det bästa är att jag har massa matlådor nu =)
Ser fram emot lunchen!

No comments:

Post a Comment