Monday, July 30, 2012

Morgonpass!

Efter en längre tids uppehåll från bloggandet är det dags igen.
Jag har inte suttit framför datorn hemma för så fort jag gör det börjar jag arbeta... =/
Dålig vana som jag försöker bli av med! =)

Imorse gick jag upp utan att äta frukost, det var morgonpass på schemat och jag tycker det känns mycket bättre om man inte äter innan!
Cyklade till K2 och värmde upp på crossfit maskinen innan jag började bålpasset som Joakim Dettner från STAC har gett mig. =)
Skönt att träna i en tom hall! :)
Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Joakim och visa hur bra det går (såklart vill jag ju ha ett nytt schema med det) hihi

Nedan är nästan alla bålövningarna:

1A
Rulla ut till en sida av bollen, lyfta inre benet i 3 sekunder, utan att tappa hållningen, rulla över till andra sidan och göra samma sak där - 4-6 ggr/sida

1B
Den här övningen görs direkt efter första och egentligen ska den göras med vikter men eftersom vi inte har maskiner blir det gummiband - funkar minst lika bra eftersom man kan välja motstånd! :)
6-8ggr/sida ska den göras och det viktiga är vilka muskler jag använder när jag gör det.
Sen blir det 2-3 (oftast 2) min vila och upprepa dessa övningar 2-3 (oftast 3) gånger.

2A
Efter de första två övningar är det vidare till dessa axeldödare! =P
Jag ska komma ihåg att hålla en lätt svank och vara lagom nedsjunken mellan bollarna (de får gärna vara olika stora men kan även vara samma storlek), rulla ut en arm i taget så långt jag kan och ca 6-8 ggr/arm. Det ska ta ca 2 sek att dra armen in och ut - det ska gå hyffsat snabbt alltså.

2B
Direkt efter ovanstående övning ska jag vända mig om och göra samma sak fast vänd åt andra hållet. Den här tyckte jag var mycket jobbigare i början för jag orkade knappt hålla ryggen uppe utan sjönk ner mellan bollarna... haha! :)
Men nu börjar jag få koll på magen och trycker inte upp den för mycket, samtidigt som jag orkar hålla mig uppe ganska bra mellan bollarna. =P Båda övningarna görs 6-8ggr/arm och med 2-3 min vila mellan seten (2-3 set).
3
Efter att ha kört dessa ska jag ta slut på magen helt genom att ligga på ryggen raklång och lyfta benen. Låter inte så farligt, men när man vet hur övningen går till på riktigt, vilka muskler som får och inte får spännas samt hur vändningarna ska göras (när man byter ben) så tycker man inte att det är så lätt längre...
Målet är att kunna göra det på en pilatesboll, men sist jag testade var jag för svag och fick ont i svanken.
Nu har jag kört övningen några extra veckor och nästa gång ska jag testa den på pilatesbollen igen! :)
Hoppas på revansh!

Efter varje styrkepass har jag ett par specifika stretchövningar som jag ska göra.
Jag behöver bli mycket rörligare i ryggen, baksida lår (egentligen bara höger baksida) hehe...
och så ska jag få tillbaks flexibiliteten i min högra fotled som jag stukade för några månader sen. Det är den värsta stretchen för det gör ONT att stretcha upp fotleden!
Men oj vilken skillnad det har blivit sen jag började stretcha den ordentligt - snart är den lika flexibel som vänsterfoten!! :)
No pain no gain, eller hur var det nu? ..stackars fotleden..

No comments:

Post a Comment