Monday, October 22, 2012

2a på SM!

Nu blir det en liten summering av helgens tävling här.
Lördag morgon vaknade jag långt innan klockan ringde! 
Jag var lite nervös och sjukt taggad!! =)
Har ju sett fram emot SM boulder jättelänge nu så kändes nästan lite konstigt att det snart skulle vara över. 
Uppvärmningen gick bra. Jag tog med mig att det blev alldeles för kort om tid på VM, så nu såg jag till att börja i god tid och räknade med att tappa 15 min i slutet. Skönt! Men nervositet smög sig på mer och mer..
Jag kan ju bara tillägga att det var väldigt länge sen jag sprang såhär många rundor till toaletten under en isolering.. :P Inte ens på VM! haha

När jag kom ut till första problemet fick jag lite panik först, stäm och bök är egentligen ingen favorit hos mig.. :)
Men greppen såg helt okej ut och det gick lätt upp till slutgreppet! Gjorde det på första försöket - Flash, woho!
Ner till andra problemet och det såg lite svårare ut. Små crimpar och långa avstånd, när jag läste det fattade jag faktiskt inte alls hur jag skulle göra med kroppen.. men ingen idé att stå och fundera för länge, så jag hoppade upp på problemet och flashade det också!
Tredje problemet kändes som min stil och jag tyckte jag borde göra det ganska lätt, tänkt och gjort, Flash! =)
Jag var jätteglad, men tyckte att problemen kändes alldeles för lätta. Eftersom dom första tre gick så lätt betydde det i min värld att de sista två skulle vara jättesvåra! 
När jag såg fjärde problemet fick jag det bekräftat av mig själv. Det såg jättejobbigt ut och slutet med pinchar var inte min grej.. men när jag väl bestämde mig för att etablera starten och börja klättra så kändes det inte särskilt hårt och det blev flash på den med, och det sista problemet!

Jag fattade inte alls vad som hade hänt när kvalet var klart - jag hade flashat alla problemen! =D 
Jag var jättenöjd, kände mig pigg och såg fram emot att få klättra i finalen!

De som gick vidare till finalen är starka så jag såg verkligen fram emot det, och hoppades på fler bra problem.

När det började närma sig finaldags och dagens andra uppvärmning kände jag mig jättestel i höfterna och seg i ryggen.. förmiddagen hade tagit mer än jag trott men man får inte tänka på sånt när man ska ladda så jag bestämde mig snabbt för att ignorera det! Det skulle ju ändå försvinna när jag värmt upp och börjat köra =)

Vi fick se och läsa alla problemen innan det var dags att börja klättra och jag måste säga att jag blev lite skrämd av hur dom såg ut.. :P 
Det såg väldigt hårt ut, men jag hoppades att jag hade fel!

Jag var jätteladdad när jag gick ut till första problemet! Så laddad att jag glömde bort mina fotplaceringar och nästan slant av på sista movet! haha
men lyckades rädda mig själv och gjorde problemet! 
Andra problemet var jag fortfarande taggad och jag kämpade på så gott jag kunde, men det räckte inte till en topp.. =/ Synd, men då var det bara in i isolering och vänta på att få göra nästa problem! 
Väntan mellan varje problem var för mig nästan 20 minuter (5 pers ggr 4+ minuter som nästan alla tjejerna innan utnyttjade). 
Jag blev kall, kände av att jag hade sträckt hälsenan på det andra problemet och började bli riktigt otaggad. 
Det tredje problemet klättrade jag nog bara för att jag var tvungen. Jag ville verkligen göra det och bjuda publiken på klättring, men hade ingen power för att göra det. Lyckades inte ens få bonus på den! =(
Fjärde problemet försökte jag tagga om för, det var en dyno och dyno brukar jag faktiskt göra på tävlingar! Det är min favorit! =)
Och jo, jag gjorde faktiskt dynon lätt! Men när det kom till själva klättringen efter dynon försvann all ork. 
Försökte in i det sista men det var som att jag inte riktigt var där och kunde ge allt. 
Jättetråkigt för kvalet kändes ju riktigt bra!! =P

Jag lyckades komma på en 2a plats, det är jag jätteglad för och jag har blivit grymt taggad inför nästa år!! Jag vill vinna igen! =)

Har funderat på tävlingen, hur det gick, vad jag gjorde osv. och kommit fram till flera saker som jag måste träna på till nästa gång(!!!):

1. Jag måste börja träna (klättra) två gånger om dagen och ibland 2 ggr en dag och en gång dagen efter så jag vet att jag orkar ordentligt.

2. Jag måste lära mig att tagga till och börja röra på mig när jag blir kall =P

3. Jag måste bjuda mer på mig för publiken! (fast det är väldigt läskigt att vända sig om och vinka, det känns som att man ska tappa fokus eller göra bort sig på nästa press när man gör det..) =)
Det är jättekul när publiken hejjar och jublar! Det är det bästa med tävlingar!
Som det var nu vet jag att jag var sist ut, det kanske inte hade gått så bra för de andra tjejerna, och Danne hade fått jättemycket jubel innan när han gjort sina problem. 
Så publiken hade inte så mycket kvar att ge när jag gick ut på mina försök, men jag hörde ju ändå flera ropa och skrika och såhär i efterhand så vet jag att jag borde vinkat mer, viftat på er i publiken så ni hade hejat högre osv. Jag vet att det är något som får igång mig och ofta har hjälpt mig upp... =)

Det här är tre utav alla sakerna jag tar med mig och hoppas kunna använda till nästa tävling! 

Nu ska jag ladda inför nästa träningsperiod. Ser fram emot den! =)

1 comment:

  1. Jag skrek och klappade så mycket jag bara orkade! Och blev riktigt impad att du lyckades rädda första flashen när du tappade fötterna! Samt din dyno, som såg så LÄTT ut jämfört med de andra tjejerna, starkt jobbat tycker jag!

    ReplyDelete