Thursday, August 2, 2012

Stiffness!!

Igår var jag på gymmet vid 8 för att hinna med "benpasset" jag har innan det var dags för jobb :)
Jag sätter "" runt för att det är egentligen lika mycket armar/överkropp som ben.. men av nån anledning blir jag alltid mycket tröttare i benen.. wonder why (typiskt klättrare)

Onsdagar kommer nog att bli min fasta dag för att bygga - Toppen! Då har jag något att se fram emot och kan planera min träning runt det eftersom jag helst inte har ett träningspass (klättring) samma dag.
Jag vill inte heller jogga eller göra benpasset samma dag för då orkar jag knappt bära något (har jag märkt..) :P
1A + B
Första  setet består av utfallssteg och armhäv (med vridning).
Jag ska komma upp till 50 kg på utfallsstegen, igår var första gången jag hade 40 kg. Det gick ju bra! =)
Utfallen ska vara hyfsat snabba och jag ska göra 6-8st/ben.
Armhäven görs egentligen med viktväst nu, men glömde bort att ta på mig den när jag tog bilden =P
Lutningen bestämmer jag själv beroende på hur stark jag känner mig (egentligen ska övningen göras ståendes med maskin och vikt), det ska gå snabbt upp och långsamt ner 4-6 st/arm.
Båda övningarna görs 2-3 gånger innan det är dags för 2A + B
2A + B
Det här är enbens romanian marklyft. Jag har inte så mycket vikt på den här övningen än för jag är fortfarande dålig på att hålla balansen och göra den helt rätt varje gång! :P Men den här ska egentligen bara ta på rumpan och lite baksida lår. Skjut skön övning! 6-8 st / ben
2 B är explosiva pullups med nedryck. Det ska gå snabbt upp och ett riktigt tryck neråt där fokus är på att orka låsa/stoppa upp farten i slutet utan att "tappa sig själv". Det gäller att vara riktigt uppvärmd för den här övningen annars är det lätt att göra illa axlar/armbågar.. 4-6st. Båda övningar 2-3 gånger.

3
Här är rotation med vikt på händerna. Fötterna ska vridas från sida till sida och fokus är på att behålla skuldrorna i marken hela tiden. Jag är ganska stel i ryggen när det gäller att rotera (är väl egentligen ganska stel i hela ryggen gällande allt) så för mig blir det både stretch och styrka! Snabbt ska det gå och det ska alltid vara kontrollerat. 8-10 gånger/sida, 2-3 gånger ska jag göra övningen. Första gångerna tyckte jag inte alls att den var jobbig men ju mer jag gör den, desto mer inser jag vad jag måste tänka på och den blir bara jobbigare och jobbigare för varje gång.. Ska bli kul när jag gör den hängandes sen! :)


Det kändes riktigt bra efter benpasset igår och då ökade jag ändå vikter och lutning på övningarna för att göra det tyngre!
Bestämde mig för att köra på med magpasset innan arbetet idag så jag kanske hinner med fyra styrkepass totalt under veckan, det vore riktigt najs!

Påväg till gymmet kände jag mig lite stel i benen men tänkte inte så mycket på det utan körde på.
Fick en liten boost av Robban som satte på Eye of the Tiger mitt i passet.. haha, det går inte att träna när den låten spelas samtidigt! :P Man känner sig bara dum..

Men jag hade inte så mycket val utan körde färdigt. Efter passet blev det jobb och när det var klart var det dags för ett klätterpass!

Klar med dagens morgonpass och redo att jobba! :)
Vid uppvärmningen kände jag verkligen av träningsvärken i benen! Musklerna kändes riktigt korta och jag kunde inte ens nudda golvet med fingrarna (ståendes med raka ben). GAAAH!
Det värkte så otroligt mycket, men jag skulle köra ett klätterpass så det var bara köra lite yoga övningar och försöka värma upp benen så lite utav stelheten släppte.

Jag kan säga att överhängande väggarna inte var mina kompisar idag - det kändes lite lagom varje gång man sträckte ut benen i ett move.. :P
Efter passet bestämde jag mig för att överraska mig själv med massage, typ istället för stretch :)
Skönt var det!

Det är kul att känna att jag kan ta i och ligga på max varje pass men ändå inte riktigt slita ner mig som jag gjort tidigare. En vilodag mellan nästan varje pass är skillnaden på träningen nu och förut, eftersom det snart är tävling och ingen idé att köra ner kroppen nu!

Nu håller jag tummarna på att fingrar, axlar, ben - ja allt - håller ihop! Det känns bra och ska bli så kul att få åka iväg igen och träffa alla härliga klättrare, klättra på nya väggar med förhoppningsvis bra problem och inspireras så otroligt mycket! :D


No comments:

Post a Comment