Thursday, January 10, 2013

Matglädje!

Innan jag började träna ordentligt brydde jag mig aldrig riktigt om vad jag åt.
Kolhydrater, fett, protein, vitaminer osv hade ingen större betydelse så länge det var gott och känslan efter maten var bra!
I samband med hårdare träning märkte jag att kroppen började reagera starkare på vad jag stoppade i mig. Om kroppen hela tiden pressas på Max så blir det ju viktigare att äta rätt!
Jag har vetat väldigt länge att jag i omgångar blir mer känslig mot laktos och mjölk, men en helt ny värld öppnade sig för mig när jag insåg att jag var känslig mot gluten! På gott och ont! :)
Jag har ju sen jag minskade glutenintaget mått otroligt mycket bättre!
Magen mår bra, jag återhämtar mig bättre och jag är mindre sjuk än tidigare år! Resultatet är tydligt och jag kommer nog aldrig gå helt tillbaka till att äta glutenprodukter (jag säger helt för en liten croissant, baguette eller bakelse någon gång om året kan jag nog inte undvika helt för att vara ärlig) ;)

Nu när jag vet att min kropp behöver få i sig mer ordentlig mat och mindre skit har jag börjat testa mycket nytt. Gott och äckligt. :)
Men jag börjar få ett hum om vad som funkar och inte funkar för mig! :)

Ju mer jag letar efter alternativa matingredienser och testar mig fram desto mer märker jag att vi är ganska många som inte äter gluten! Inte bara för att folk har känsliga magar utan även för att många följer LCHF(Low Carb High Fat) dieten, som borde heta RCRF(Right Carb Right Fat) :)
Det är jättekul att titta runt och testa recept som andra tipsar om. Sen gillar jag att ändra i recepten så de passar min smak mer!
Igår blev det jättegoda köttbullar med feta och solrostorkade tomater. Inget nytt, men en riktig favorit! Jag äter köttbullarna hellre med brunsås (på oatly's matgrädde) och sallad istället för med potatis/pasta. Men ibland är det oemotståndligt med potatis! :D

Köttbullarna är väldigt lätta att göra själv; ca 4-500g köttfärs (rekommenderar vilt/ekologiskt för att få ut mer av köttet) så mkt solrostorkade tomater du vill ha (jag brukar skära upp 4-6bitar), och så mkt feta du vill ha (jag kör med 1/2-1/3 av ett litet paket), salta och peppra efter smak och tycke. :)
Ett alternativ till tomaterna och fetan som är min favorit(!!!) är att ha kanel med köttet istället! ;)

Rulla så små/stora köttbullar du vill ha och stek!
När alla köttbullarna är klara kan man göra brunsås i stekjärnet man använt. Tillsätt en tärning kött/lammbuljong om du vill ha mer smak. Hur gott som helst!
Köttbullar :)

Till dagens middag blev det kycklingsoppa!
Gjord med cocosmjölk och plasternacka. Supergott och lätt.
Recept:
1 burk kokosmjölk
2 kycklingfiléer
1 palsternacka
1 tärning hönsbuljong
Salt
Peppar
Rosmarin
Koka upp kokosmjölk och palsternacka
Medan det kokar upp kan du skära kycklingfiléerna i små bitar och börja steka dom.
När palsternackan börjar bli mjuk kan du mosa den (jag använder en stavmixer), och sedan hälla i buljongtärningen. När den lösts upp häller du i kyckling och saltar och pepprar efter smak.
Rosmarinen har jag på sist som en lite uppfräschande smak. :)
Kycklingsoppa med hemmagjort knäckebröd
Har också gjort pannkakor och av dom crêpes med feta och champinjoner! Det är grymt gott!! :)
Pannkakor på mandel- och rismjöl

Crêpes med feta och champinjoner

No comments:

Post a Comment