Wednesday, January 9, 2013

Motivationsdipp och höjning i ett


För precis en vecka sen var jag vid den här tiden på SÖS och väntade på att få träffa en doktor..
Jag hade legat hemma hela dagen i magkramper och inte kunna göra någonting!
På morgonen hade jag inte mer än en föraning av vad som väntade mig, men det var tillräckligt illa för att jag skulle bestämma mig för att stanna hemma från jobbet och lyckas övertala Daniel att köpa hem nypon- och blåbärssoppa till mig (en klassiker när jag har ont i magen, är magsjuk eller liknande) =P
Jag fick tyvärr inte i mig så mycket under dagen dock då jag fick mer och mer ont i magen.
Jag fick som magkramper eller smärtor i intervaller. Det kunde vara allt ifrån 30 sek till 15 minuter emellan smärtorna och de blev bara värre och värre.
Det kändes som att någon hade en kniv, stack den i magen på mig och vred runt den tills jag inte kunde andas längre, för att sedan ta ut den, låta mig må prima några minuter och sedan göra om proceduren! =(
Så himla hemskt!!
Jag ringde till vårdguiden som rekommenderade mig att åka in till akuten. Syster åkte in med mig när hon kom hem från jobbet och vi var där ändå till 02.40 på natten så för det är jag henne evigt tacksam!! <3<3<3
Det är tur att vi vet vad man ska ta med sig vid sjukhusbesök:
1. Dator med mycket filmer/serier
2. Dricka och mat
3. En bra bok 
(Men det är oftast svårare att läsa en bok än det är att titta på en film vilket är anledningen till att dator är nr 1) =)
Efter några timmars väntande på akuten (och flera kramper senare) fick jag två citodon som knockade mig helt! Smärtan försvann och jag kunde knappt stå upp :P
Dropp är najs, så länge man får dropp in i kroppen och inte lämnar blod istället.. :P
Fick träffa en läkare som gav mig två påsar dropp - helt plötsligt var jag inte så uttorkad och hungrig längre - mådde mycket bättre och fick åka hem och sova!
De tog såklart massa blodprover och tester men allting var normalt.
Tur för mig, för dagen efter mådde jag som vanligt igen och det kändas nästan som att jag kunde börja träna som vanligt igen! (såklart det första jag tänker på..haha)
Det blev en vilodag och fokus var på att inte bli stressad eller göra något ansträngande. =) SKÖNT!
Katta kom förbi och gjorde mig sällskap förra veckan efter att jag vart sjuk. Jag bjöd på pannkakor till frukost som tack för sällskapet! <3
På fredagen åkte jag till K2 för att köra ett väldigt kort och lätt pass, bara känna efter lite. Det blev 40 minuters klättring på lite allt möjligt - som var lätt och inte alltför överhängande (försökte ju undvika att anstränga magen) =)

Lördag var det dags att köra lite hårdare. Inte ett långt pass, ingen idé att ta slut på mig helt, men jag lyckades, trots att jag inte känt mig så svag som då på länge, sätta två problem som jag inte gjort tidigare =P
Det är roligt hur kroppen fungerar ibland.

Söndag och måndag vart två hela vilodagar, ingen styrketräning ingenting!
Eller jo.. lördag och söndag gick jag ju faktiskt två 1-timmars promenader med Zoe som var riktigt mysiga. Men försökte hela tiden hålla ett ganska lugnt tempo. =)
Zoe och Nellan efter första promenaden
Första dagens promenad
Nellan och Zoe myser =)
Promenad till Vinterviken i söndags
Promenad till Vinterviken
Söndagens promenadsträcka =)
Jag är helt säker på att Runkeepern har  angett fel avstånd!
Igår var det dags att köra efter schema igen. Min motivation var inte på topp men jag var riktigt sugen på att komma igång igen! Det gick bra, men inte så bra som jag ville. Ibland så funkar inte kroppen riktigt som den borde. Men jag körde på och tänkte att jag skulle satsa på idag istället!
Tji fick jag! Det blev mer jobb än vad jag hade trott vilket ledde till att träningen blev senare än den borde ha blivit, och jag som hade lovat att vara hundvakt åt Emilies nykastrerade Zoe hade en deadline med träningen.
Om man ska köra ett pass som egentligen kräver en viss tid och man vet att man inte har den tiden är det svårt att hålla fokus ordentligt. Jag kände mig stressad hela passet! =(
Började helt okej och jag vet att jag klättrade bra, men motivationen sjönk snabbt och jag fick avbryta passet innan jag var klar för att hinna hem. Shit happens! Så är det bara. Men det är inte kul för det.

Fick sällskap av Kajsa hem iaf så humöret fick aldrig riktigt chansen att sjunka, däremot började Kajsa prata om att hon kanske ville åka till Kina och tävla med mig! GU VA KUL! =)
Vi har suttit och kollat på flygbiljetter, visumhandlingar, tågbiljetter, boende, träningshallar m.m. i Kina.

Kajsa kom hem på middag och vaktade Zoe med mig =)
Även om hon inte följer med så vill jag åka dit ännu mer nu när jag har kollat upp allt ordentligt!
I dagsläget ligger ett 10-11 timmars flyg till Beijing på 3900kr hos Finnair. Alt. att man flyger till Beijing dit och från Shanghai hem för 4200kr.
Sen ska man ta tåg för 1000-2000kr t&r (beroende på hur komfortabelt man vill ha det i 24h) till Chongqing där tävlingen är.
För att inte glömma att man måste skaffa visum till Kina som kostar minst 600kr och är sjukt bökigt att ordna!
Boende kostar mellan 100-200kr natten, så det är inte så smärtsamt. :)

Nä, nu ska jag lägga mig så jag snart kan skypea med pappa och ringa Carlos för att prata om det här! =)



No comments:

Post a Comment