Saturday, January 26, 2013

Mycket träning och lite överansträngning

Förra veckan valde jag bort Boulder Bash då vi hade träningsläger med Carlos under helgen.
Men det var inte bara därför jag valde bort det, en annan anledning var att jag kände mig väldigt trött i skuldrorna, axlarna och armarna.
Tyvärr hade jag en riktigt dålig dag i lördags, både mentalt och fysiskt. Det var riktigt tungt att hålla humöret uppe vid träningen och de olika stationerna vi hade, tur att Robban var där och pushade på mig ordentligt och försökte få mig på bättre humör! =)
Söndagens träning kändes mycket bättre, kroppen var fortfarande inte med till 100% men den mentala delen var mycket bättre!

Det blev klättervila måndag och tisdag, men i tisdags var det styrketräning på schemat.
Följande övningar gjordes, plus lite dynamisk benstyrka.
Varje siffra i noteringarna står för ett set. 
Armhävningarna = 8st x 10 set
Armhävingarna var breda och med bröstet ner i golvet. När jag kan göra 10 x 10 lätt (snabba)
 så kommer jag 'börja om i mängd och göra dom i ringarna för mer utmaning! =)

Pullups = 5 x 10 st (uppdelat på två)
Pullups i ringar, explosiva och höga. De här är jättebra för mig då jag har svårt att dra till ordentligt och komma högt.
Gillar den här övningen och ser fram emot att klara 10x10 om några veckor!
En arms loweroffs = 1 gång/arm (v=vänster, h=höger) =)
  
En arm loweroffs är som det låter. Jag använder ett gummiband eftersom jag inte skulle kunna göra övningen ordentligt annars. Den här veckan kändes nedfirningen så bra att jag kommer byta till det lila gummibandet nästa vecka! =)

Det här styrkepasset ger mig alltid riktigt ordentligt med träningsvärk och jag gillar det!! =)

Onsdag och torsdag har det varit klättring på schemat. I onsdags kändes det jättebra och jag tycker det är riktigt kul att köra korta boulders (maxpress)! =)
Torsdagen bjöd på bygge i Solna och sen långa boulders på Telefonplan.
Jag fick ta det lite lugnt med de långa boulderproblemen då jag fick en spänning i underarmen när jag byggde tidigare.
Blev lite orolig över vad som hade hänt med underarmen och skickade iväg ett sms till Victor på Totalkropp som kunde ta emot mig dagen efter! Phiuu, skönt att kunna komma in på kort notis :)

Väl hos Victor blev det massa känn och kläm. Vi ville utesluta att någon nerv, muskel eller sena blivit skadad. Så var inte läget! Allting var helt och fungerade riktigt bra! Däremot hade jag fått ordentliga spänningar i underarmarna och framförallt höger arm (underarm, runt armbågen, axel och skuldra).
Surt!! Vi pratade lite om det och jag vet nu vad det beror på.... Allt datorarbete jag har suttit med senaste veckorna har gett mig riktiga överansträningar! =(
Jag har haft det på känn och märkt av det senaste veckorna, men trodde inte det var så farligt.
Iof så borde jag kanske tänkt mer på det för två veckor sen när min underarm och axel totalkrampade efter en dags arbete framför datorn... =/

Victor gav mig en present att använda under helgen och fram till mitt nästa besök hos honom!
Woho!! Det här har jag gjort förut och det är ju faktiskt riktigt skönt att sitta och titta på tv medan den jobbar på. =D
Dag 1 - fredag kväll, 25 min
Dag 2 - lördag morgon, 25 min =D
Det enda tråkiga just nu är att jag knappt vågar använda datorn. 
Jag har ju haft på känn att mina ömma axlar och armar har berott på datorn och pga det har jag undvikt att sätta mig ner framför den alltför mycket. 
Nu ville jag få det här skrivet så fick offra 20 min =) 

Nu måste jag fundera på hur jag ska lösa det här.. kan ju inte fortsätta med såhär spända armar!!
Det blir alltså ingen klättring idag (skjuter det till imorn) men styrkepasset som består av ben och bål kan jag ju köra! :D









No comments:

Post a Comment