Saturday, September 14, 2013

Ändrade prioriteringar

Sakta men säkert har jag märkt att mina prioriteringar både för tränings- och livsmål har ändrats. 
Jag har alltid lagt ner mycket tid och energi på min träning. Men maten har verkligen inte alltid varit så högt på priolistan. 
I och med hårdare träning blev det viktigare att allt med kroppen stämde och helt plötsligt insåg jag att gluten var något som inte funkade för mig. Mjölk blev också ett problemområde. 
Jag slutade helt med båda och tvingades in i ett nytt tänk vad gäller mat. 
Men jag ser de inte som något negativt! När jag slutade äta gluten och mjölkprodukter blev jag piggare och mådde och presterade bättre! Jag kände mig lättare!
Det var en riktigt rolig effekt och jag blev genast intresserad av att lära mig mer om mat och testa nya grejer!

Successivt har intresset och medvetenheten om vad jag stoppar i mig ökat och nu har jag helt plötsligt insett att i stort sett allt jag äter är ekologiskt och mängden kött har minskat drastiskt! 
Jag tycke inte längre att en måltid som tar 40min att tillaga är jobbigt och jag ställer mig hellre i köket och lagar mat än att sitta i soffan och titta på tv. 
Jag har börjat läsa mycket mer böcker också och tv är helt plötsligt sista valet även vid vila!
Jag har sagt upp mitt tv abonnemang och om/när jag känner för att ta det lugnare och kolla på något så har jag ju en dator :)

Min träning har också blivit annorlunda. I början fokuserade jag mycket på råstyrka! 
Eftersom jag var väldigt svag och hela tiden hade levt på teknik var ett mål att bli starkare och få mer "go" i mig. Jag hamnade i en period där jag bara fokuserade på klättring också. :) 
Grymt kul! Men kroppen orkade inte riktigt med och en tråkig belastningsskada senare står jag här. 
Fokus är på teknik och känsla igen. 
Jag kommer inte ge upp styrketräningen, tvärtom, jag ser fram emot att kunna börja ta i ordentligt igen! 
Men den här gången ska jag göra det rätt. 
Jag varierar träningen mycket mer också och har äntligen fått testa på massa nya aktiviteter! 
Helt plötsligt räcker inte tiden till allt jag vill göra, cykla, springa, simma, paddla, surfa, dansa..! :) 

Jag trivs mycket bättre med min livsstil nu och mår så otroligt mycket bättre! 
Jag lär mig fortfarande och hoppas att jag fortsätter lära mig hela livet om träning och kost. 
Sen ska jag bara få lite balans med arbetet så blir allt tipp topp!! :)

No comments:

Post a Comment