Tuesday, September 3, 2013

Chiligryta

Förra veckan testade jag för första gången att göra en chili - helt själv! :)
Det blev helt oväntat supergott och jag måste dela med mig av och spara receptet, för det kommer garanterat användas igen!

Jag hade i lite mer av allt än i originalreceptet, här kommer min version :)

ca 4 port
1 gul lök (finhackad)
3 vitlöksklyftor (rivna)
2 morötter
1 röd chilipepparfrukt
1 zucchini
1-2 paprikor
ca 350-400g blandade bönor (kidney, vita...)
1 liten burk majs
2 burkar krossade tomater (gärna Saltå Kvarns ekologiska)
2,5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
Rapsolja att steka i

1 msk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 tsk paprika pulver
1 tsk oregano
1 msk honung
Nymalen svartpeppar och salt efter smak

Bryn löken mjuk tillsammans med vitlöken. Tillsätt resterande grönsaker skurna i varierande storlek (efter stektid, ex små morötter och större zucchini), stek dem hastigt.
Krydda, häll på tomater, vatten, buljong, låt puttra 5-10 min. Häll i avsköljda bönor och majs, låt puttra tills de är genomvarma.

Jag gillar när det är tuggmotstånd i grönsakerna, gör du det också ska du undvika att koka för länge ;)

Servera med nachochips, ris, quinoa eller liknande.

No comments:

Post a Comment